Strona główna | Mapa serwisu | English version
ZESPÓŁ SZKÓŁ W MODLNEJ
NASZA SZKOŁA > Statut szkoły

Statut szkoły
Statut

Zespołu Szkół w Modlnej


Zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej
nr 1/2007/2008 z dn. 28.08.2007


ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIANIA OGÓLNE
§1
Zespół Szkół w Modlnej zwany dalej "zespołem" jest jednostką organizacyjną Gminy Ozorków. Zespół działa na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
§2
Pełna nazwa zespołu: Zespół Szkół w Modlnej.
§3
Siedzibą zespołu jest: Modlna 29, 95-035 Ozorków, Gmina Ozorków.
§4
Organem prowadzącym jest Zarząd Gminy w Ozorkowie.
§5
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kurator Oświaty w Łodzi.
§6
W skład Zespołu wchodzą:
  • Szkoła Podstawowa im. 17 Wielkopolskiej Dywizji Piechoty z 6-letnim cyklem nauczania,
  • Gimnazjum z 3-letnim cyklem nauczania.
§7
W szkole podstawowej funkcjonuje oddział (oddziały) przedszkolny(e) dla dzieci sześcioletnich.
§8
Zespół używa wspólnej pieczęci urzędowej dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład z nazwą w otoku.
§9
Pieczęcie podłużne szkół wchodzących w jego skład  zawierają nazwę zespołu i nazwę danej szkoły.


§10
Zespół może używać imienia i sztandaru nadanego przez Radę Gminy w Ozorkowie na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
§11
Szkoły wchodzące w skład Zespołu mogą używać imienia oraz sztandaru na w/w zasadach.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA ZESPOŁU
§12
Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
  1. Realizuje prawa każdego obywatela Rzeczpospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
  2. Wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
  3. Umożliwia zdobycie umiejętności i wiedzy niezbędnej do uzyskania świadectwa szkoły podstawowej i gimnazjum oraz kontynuowania dalszej nauki.
  4. Kształtuje środowisko wychowawcze  sprzyjające wychowaniu w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu, przekazywaniu wiedzy o społeczeństwie, o problemach społecznych, ekonomicznych kraju, świata, kulturze i środowisku naturalnym.
  5. Rozwija uczniów w poczuciu odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowaniu dla polskiego dziedzictwa kulturowego.
  6. Zapewnia podtrzymywanie kultury i tradycji regionalnej.
§13
Zespół umożliwia realizację obowiązku szkolnego określonego w Ustawie o systemie oświaty z dn. 7 września 1991 r. i jako szkoła publiczna:
  1. realizuje ramowy plan nauczania, zapewniając bezpłatne nauczanie w jego zakresie,
  2. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w Ustawie Karta Nauczyciela z dn. 26 stycznia1982 r.
  3. realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego.
§14
Zespół umożliwia opiekę nad uczniami z dysfunkcjami poprzez zapewnianie indywidualnych form nauczania, umożliwia korzystanie z opieki psychologicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej (zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna, nauczanie indywidualne).
§15
Zespół szkół realizuje cele zawarte w programie wychowawczym szkoły, a w szczególności:
  1. Przygotowuje do życia w społeczeństwie,
  2. Przygotowuje do swobodnej komunikacji,
  3. Przygotowuje do odbioru tekstów kultury i czynnego uczestnictwa w kulturze i życiu społeczności lokalnej,
  4. Uczy odpowiedzialności za ochronę własnego zdrowia, prowadzi profilaktykę uzależnień,
  5. Uczy dostrzegania relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska,
  6. Przygotowuje do bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią, prowadzi profilaktykę z zakresu bezpiecznego zachowania na drogach i nad wodą,
  7. Wyrabia więź narodową i szacunek do tradycji patriotycznych.
ROZDZIAŁ III
ORGANA ZESPOŁU
§16
ORGANAMI ZESPOŁU SĄ:
a)      Dyrektor Zespołu,
b)      Rada Pedagogiczna,
c)      Rada Rodziców,
d)      Rada Zespołu,
e)      Samorząd Szkolny
§17
DYREKTOR ZESPOŁU:
  1. Kieruje działalnością zespołu i reprezentuje go na zewnątrz,
  2. Sprawuje nadzór pedagogiczny,
  3. Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego przez aktywne działania prozdrowotne,
  4. Realizuje uchwały rady pedagogicznej oraz rady zespołu, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
  5. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zespołu zaopiniowanym przez radę zespołu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
  6. Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
  7. Ustala w porozumieniu z Radą Rodziców wzór jednolitego stroju, a także określa sytuacje, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych w określonym dniu lub dniach.
  8. Podaje do publicznej wiadomości w terminie do 31.03 (w roku 2007 do 31.05) informacje o  programie wychowania przedszkolnego, szkolnym zestawie programów nauczania i szkolnym zestawie podręczników.
  9. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
Dyrektor zespołu w uzasadnionych przypadkach może wystąpić z wnioskiem do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w zespole nauczycieli i innych pracowników.
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
  1. Zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników zespołu,
  2. Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom zespołu.
  3. Występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady zespołu w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników zespołu.
Dyrektor zespołu jest przewodniczącym rady pedagogicznej. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
Dyrektor zespołu przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkół wchodzących w skład zespołu.
Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących, które są niezgodne z przepisami prawa, powiadamiając o wstrzymaniu niezwłocznie organ prowadzący Zespół oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§18
W zespole tworzy się stanowisko wicedyrektora zespołu.
Do zadań wicedyrektora należy:
  1. organizowanie i koordynowanie bieżącego toku działalności pedagogicznej i wychowawczej,
  2. planowanie i organizowanie tygodniowego rozkładu zajęć,
  3. nadzorowanie prawidłowości prowadzenia dokumentacji uczniowskiej,
  4. nadzorowanie przygotowania projektu planu pracy zespołu,
  5. wykonywanie innych zadań wynikających z zakresu obowiązków.
§19
RADA PEDAGOGICZNA jest kolegialnym organem zespołu w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w zespole.
W zebraniach rady mogą brać także udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
Rada pedagogiczna uchwala regulamin swej działalności.
Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Zebrania plenarne są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego rady zespołu, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
  • zatwierdzanie planów pracy zespołu po zaopiniowaniu przez radę zespołu lub radę rodziców,
  • ustalenie po zasięgnięciu opinii rady rodziców   programu wychowania przedszkolnego, szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników.
  • zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
  • podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w zespole po zaopiniowaniu ich projektów przez radę zespołu lub radę rodziców,
  • ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli zespołu.
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
  • organizację pracy zespołu, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,
  • projekt planu finansowego zespołu,
  • wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
  • propozycje dyrektora zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu zespołu albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie zespołu.
Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora, uzyskując od organu uprawnionego do odwołania, w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku, wynik postępowania wyjaśniającego.

§20
W zespole działa RADA RODZICÓW stanowiąca reprezentację rodziców.
Rada rodziców uchwala swój regulamin.
Rada rodziców:
- może występować do dyrektora i innych organów zespołu, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach zespołu,
- uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki (jeżeli w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną, program wychowawczy oraz program profilaktyki ustala dyrektor zespołu w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora zespołu obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną),
- opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania zespołu,
- opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora zespołu.
W celu wspierania działalności statutowej zespołu rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, ustalając zasady ich wydatkowania w regulaminie swojej działalności.
W skład rady rodziców wchodzą  przedstawiciele rad oddziałowych (po jednym z każdej klasy) wybrani w tajnych wyborach przez  zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
Zebranie rodziców uczniów  danego oddziału wybiera spośród siebie  radę oddziałową składającą się z 3-5 osób.  
Rada Rodziców wybiera ze swego grona prezydium z przewodniczącym.
Posiedzenia prezydium rady rodziców są protokołowane.
(Dotychczasowe organy będące reprezentacją rodziców uczniów zespołu w terminie do 23.06.2007 uchwalą szczegółowy tryb pierwszych wyborów do nowej rady rodziców oraz wykonują zadania rady rodziców do czasu wyborów nowej rady rodziców,  nie dłużej niż do 31.10.2007).

§21
W zespole działa SAMORZĄD SZKOLNY, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
Uczniowie poszczególnych klas tworzą samorządy klasowe, wybierając spośród siebie radę samorządu klasowego.
Konferencja przedstawicieli samorządów klasowych wybiera radę samorządu szkolnego.
Kadencja rad samorządów (klasowych i szkolnego) trwa przez okres roku szkolnego.
Szczegółowe zasady wybierania rad samorządów klasowych i szkolnego oraz działania samorządu określa regulamin ustalony przez ogół uczniów.
Cele i zadania samorządu klasowego to:
  • rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i wzajemnego wspierania się, przyjmowanie współodpowiedzialności za jednostkę i grupę,
  • kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stwarzania warunków do aktywności społecznej,
  • organizowanie działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami w porozumieniu z innymi organami szkoły.
Samorząd może przedstawić radzie zespołu, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły.
Samorząd uczniowski ma prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§22
W zespole może być powołana RADA ZESPOŁU, w skład której wchodzą w równej liczbie:
  • nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
  • rodzice wybrani przez ogół rodziców.
Powstanie rady zespołu pierwszej kadencji organizuje dyrektor zespołu na wniosek rady rodziców.
Kadencja rady zespołu trwa trzy lata. Zasady wyboru członków rady określają podmioty delegujące swych przedstawicieli w swoich regulaminach.
Rada zespołu uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego.
Zebrania rady są protokołowane.
W posiedzeniach rady zespołu może brać udział, z głosem doradczym, dyrektor zespołu. Do udziału w posiedzeniach rady zespołu mogą być zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem doradczym.
Rada zespołu uczestniczy w rozwiązaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także;
  • uchwala statut zespołu,
  • przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych zespołu i opiniuje plan finansowy zespołu,
  • może występować do organu sprawującego nadzór nad zespołem z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności zespołu, jego dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w zespole (wnioski te dla organu mają charakter wiążący),
  • opiniuje plan pracy zespołu, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla zespołu,
  • z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan zespołu i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego zespół oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
W celu wspierania działalności statutowej zespołu rada zespołu może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek o raz innych źródeł, określając zasady wydatkowania tych funduszy w regulaminie swojej działalności.
Do czasu powołania rady zespołu jej zadania wykonuje rada pedagogiczna.

ROZDZIAŁ IV
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI
§23
Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą; wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego.
Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i poglądów.
§24
Nauczyciel w szczególności obowiązany jest:
  1. doskonalić swoje umiejętności poprzez:
    • podnoszenie swoich kwalifikacji na studiach podyplomowych oraz kursach organizowanych przez: wyższe uczelnie, ośrodki doskonalenia nauczycieli oraz inne instytucje szkolące w tematyce przydatnej w pracy nauczyciela,
    • udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli,
    • pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności poprzez samokształcenie, a w szczególności poprzez bieżącą lekturę kierunkowych czasopism, wydawnictw pedagogicznych, przegląd stron internetowych o tematyce edukacyjnej, konsultacje z innymi nauczycielami;
  2. prowadzić dokumentację przebiegu nauczania,
  3. brać udział w pracach rady pedagogicznej oraz jej zespołów,
  4. realizować proces dydaktyczny na najwyższym poziomie poprzez:
    • przygotowanie się do zajęć pod względem metodycznym i merytorycznym,
    • wykorzystywanie w jak największym stopniu nowoczesnych metod nauczania oraz pomocy dydaktycznych,
    • indywidualizację procesu nauczania.
  5. rozłożyć ramowo materiał programowy przewidziany na cykl kształcenia na poszczególne lata cyklu,
  6. współpracować z rodzicami, lekarzem i pielęgniarką szkolną oraz poradnią psychologiczno-pedagogiczną w celu wychwycenia i wyeliminowania nieprawidłowości w rozwoju fizycznym i psychicznym oraz udzielenia pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów.

ROZDZIAŁ V
OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW
§25
W zespole szkół obowiązuje ocenianie wewnątrzszkolne mające na celu:
  • informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie;
  • udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
  • motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
  • dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
  • umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Ocenianiu podlegają:
  • osiągnięcia edukacyjne ucznia;
  • zachowanie ucznia.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

§26
Lista zajęć edukacyjnych w poszczególnych klasach szkół wchodzących w skład zespołu zostaje określona na posiedzeniu rady pedagogicznej poprzedzającej rozpoczęcie roku szkolnego. Lista ta stanowi podstawę do semestralnego i rocznego klasyfikowania uczniów oraz wypełniania świadectw promocyjnych.
Rok szkolny składa się z dwóch semestrów zakończonych klasyfikowaniem. Rada pedagogiczna na posiedzeniu poprzedzającym rozpoczęcie roku szkolnego ustala czas trwania semestrów, dzieląc ilość tygodni nauki na ilość semestrów.
§27
Klasyfikacja roczna w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi (poza językami obcymi i religią).
Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
                                                           §28
Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:
  1. wzorowe,
  2. bardzo dobre,
  3. dobre,
  4. poprawne,
  5. nieodpowiednie,
  6. naganne.
Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
  1. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
  2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.
Uczeń otrzymuje ocenę z zachowania:
- wzorową gdy spełnia warunki na ocenę bardzo dobrą oraz systematycznie i wielokrotnie wyróżnia się uczynnością, inicjatywą na rzecz klasy lub szkoły, reprezentując szkołę na zewnątrz (konkursy, przeglądy, zawody sportowe itp.), aktywnie uczestniczy w kulturze i może być wzorem do naśladowania.
- bardzo dobrą, gdy spełnia warunki na ocenę dobrą, wyróżnia się uczynnością, inicjatywą na rzecz klasy i szkoły, reprezentując szkołę na zewnątrz (konkursy, przeglądy, zawody sportowe itp.), aktywnie uczestniczy w kulturze.
Kierując się wielokrotnością i systematycznością aktywności przy wystawianiu oceny wzorowej i bardzo dobrej, należy uwzględnić długotrwałe usprawiedliwione nieobecności ucznia (choroba, pobyt w szpitalu i sanatorium ).
- dobrą, gdy wywiązuje się z obowiązków ucznia,
- poprawną, gdy stara się wywiązywać z obowiązków ucznia, zdarzają mu się jednak potknięcia, których jest świadomy i stara się je niezwłocznie naprawić, a stosowane środki zaradcze przynoszą oczekiwane skutki,
- nieodpowiednią, gdy bardzo często nie wywiązuje się z obowiązków ucznia, jego zachowanie spotyka się z negatywną oceną wychowawcy oraz innych nauczycieli, rzadko podejmuje próby poprawy swojego zachowania, stosowane środki zaradcze odnoszą mierny skutek, a w szczególności zdarzają mu się nieusprawiedliwione nieobecności i spóźnienia, używa wulgarnych słów,
- naganną, gdy pali papierosy, pije alkohol, używa lub rozprowadza narkotyki, wymusza pieniądze lub dopuszcza się kradzieży, niszczy mienie szkoły, kolegów i pracowników, dopuszcza się prześladowania fizycznego lub psychicznego kolegów, używa gróźb pod adresem kolegów i dorosłych.
Uczeń wyróżniający się uczynnością, inicjatywą na rzecz klasy lub szkoły, reprezentujący szkołę na zewnątrz (konkursy, przeglądy, zawody sportowe itp.) aktywnie uczestniczący w kulturze, który dopuścił się jednorazowo czynu kwalifikującego do oceny nagannej, a zdaniem rady pedagogicznej jest świadomy swoich potknięć i stara się je niezwłocznie naprawić może mieć wystawioną ocenę wyższą od nagannej, za wyjątkiem sytuacji, gdy jego występkiem  zajęły się organa ścigania (policja, prokurator).
§29
Oceny bieżące i klasyfikacyjne roczne (semestralne) w klasach IV-VI szkoły podstawowej oraz w gimnazjum ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący - 6
- stopień bardzo dobry - 5
- stopień dobry - 4
- stopień dostateczny - 3
- stopień dopuszczający - 2
- stopień niedostateczny - 1
STOPIEŃ CELUJĄCY /6/ oznacza, że osiągnięcia ucznia wykraczają poza poziom osiągnięć edukacyjnych przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, są oryginalne i twórcze oraz wykazują dużą samodzielność w ich uzyskaniu;
STOPIEŃ BARDZO DOBRY /5/ oznacza, że uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie  nauczania;
STOPIEŃ DOBRY /4/ oznacza, że opanowanie przez ucznia zakresu wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania nie jest pełne, ale nie prognozuje żadnych kłopotów w opanowaniu kolejnych treści kształcenia;
STOPIEŃ DOSTATECZNY /3/  oznacza, że uczeń opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania (przy pełnej realizacji podstawy programowej);
STOPIEŃ DOPUSZCZAJĄCY /2/ oznacza, że opanowanie przez ucznia wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej jest niewystarczające, co może oznaczać kłopoty przy poznawaniu kolejnych, trudniejszych treści kształcenia w ramach danego przedmiotu (dziedziny edukacji );
STOPIEŃ NIEDOSTATECZNY /1/ oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia oczekiwań określonych w podstawie programowej, co uniemożliwia mu bezpośrednią kontynuację opanowania kolejnych treści danego przedmiotu (dziedziny edukacji) i zasadniczo utrudnia kształcenie w zakresie innych przedmiotów (dziedzin edukacji )
§30
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów za wiedzą dyrektora szkoły, uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) mogą wprowadzić w swym ocenianiu bieżącym inną skalę ocen, skalę punktową oraz (lub) stosować elementy oceny opisowej, ale ocenę  śródroczną i roczną podają w opisanej skali sześciostopniowej, choć mogą ją uzupełnić elementami opisu czy komentarzy w postaci załącznika. Dyrektor szkoły stwierdza zgodność wszystkich rozwiązań w zakresie nauczycielskich (przedmiotowych) systemów oceniania z zasadami oceniania wewnątrzszkolnego.
§31
Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania, zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
§32
Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające  sprostanie tym wymaganiom.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej.
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
§33
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia  tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. W przypadkach krótkoterminowych z wychowania fizycznego decyzję o zwolnieniu ucznia podejmuje nauczyciel wychowania fizycznego na podstawie opinii rodziców (prawnych opiekunów) lub lekarza.
W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczani zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuję się „zwolniony”
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków, wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§34
Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele, prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
Przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy, są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanych rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania z tygodniowym wyprzedzeniem. W przypadku przewidywanych ocen niedostatecznych należy tego dokonać na piśmie, za co odpowiedzialny jest wychowawca.
§35
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

Na wniosek ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
  1. realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
  2. spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
Egzamin klasyfikacyjny, przeprowadzany dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz uczniowi temu nie ustala się oceny z zachowania.
Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zajęć praktycznych.
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego z zajęć edukacyjnych w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona wyniku egzaminu poprawkowego.
§36
Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
·       
w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
·       
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
§37
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu – w ostatnim tygodniu ferii zimowych.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzła informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkuszu ocen ucznia.
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
Uczeń, który nie zdał egzaminu  poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.

Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodne ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
§38
Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum oraz i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjach otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
§39
W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określonych w odrębnych przepisach, zwany dalej „sprawdzianem”.
W klasie III gimnazjum jest przeprowadzany egzamin obejmujący:
·       
w części pierwszej – wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych,
·       
w części drugiej – wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych,
·       
w części trzeciej – wiadomości i umiejętności z zakresu języka nowożytnego,
Ustalone w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki gimnazjum, określonych w odrębnych przepisach.
Uczniowie przystępują do części trzeciej egzaminu z zakresu tego języka obcego nowożytnego, którego uczą się jako przedmiotu obowiązkowego (od 1 września 2008 r.)

Informator zawierający w szczególności opis zakresu odpowiednio sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego oraz kryteriów oceniania i form przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego, a także przykładowe zadania, jest ogłaszany nie później niż do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny.
Sprawdzian i egzamin gimnazjalny w szkołach dla dzieci i młodzieży przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Sprawdzian trwa 60 minut.
Każda część egzaminu gimnazjalnego jest przeprowadzana innego dnia i trwa 120 minut.
Dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czas trwania sprawdzianu lub egzaminu może być przedłużony, nie więcej jednak niż o:
  1. 30 minut – w przypadku sprawdzianu;
  2. 60 minut – każda część egzaminu gimnazjalnego.
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej.
Opinia powinna być wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny, z tym że:
·       
w przypadku uczniów przystępujących do sprawdzianu – nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej;
·       
w przypadku uczniów przystępujących do egzaminu gimnazjalnego – nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej.
Opinię rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny.
Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na stan zdrowia.
Uczeń, który jest chory, w czasie trwania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, może korzystać ze sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.
W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętym sprawdzianem lub egzaminem gimnazjalnym, są zwolnieni odpowiednio ze sprawdzianu lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego. Zwolnienie ze sprawdzianu lub z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego najwyższego wyniku.
Uczeń może uzyskać na sprawdzianie maksymalnie 40 punktów, a za każdą część egzaminu gimnazjalnego – po 50 punktów.
Prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów, powołani przez dyrektora komisji okręgowej. Wynik sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów.
Wynik sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.
Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w ustalonym terminie, albo przerwał sprawdzian lub egzamin gimnazjalny, przystępuje do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę odpowiednio szkoły podstawowej lub gimnazjum oraz przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w następnym roku.
W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniona uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
Wynik sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzaniu i egzaminu nie odnotowuje się na  świadectwie ukończenia szkoły.
Wyniki sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku zdawania w terminie dodatkowym – do dnia 31 sierpnia danego roku.
Zaświadczenie dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom)
Uczeń może w terminie 2 dni od daty sprawdzianu, odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, zgłosić zastrzeżenia do dyrektora komisji okręgowej, jeżeli uzna, że w trakcie sprawdzianu albo egzaminu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzania.
Dyrektor komisji okręgowej rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w terminie 7 dni od daty ich otrzymania. Rozstrzygnięcie dyrektora komisji okręgowej jest ostateczne.
W razie stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, na skutek zastrzeżeń dotyczących naruszenia przepisów jego przeprowadzania lub z urzędu, dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, może unieważnić dany sprawdzian lub egzamin i zarządzić jego ponowne przeprowadzenie, jeżeli to naruszenie mogło wpłynąć na wyniki danego sprawdzianu albo egzaminu. Unieważnienie może nastąpić w stosunku do poszczególnych uczniów. Termin ponownego sprawdzianu lub egzaminu ustala dyrektor Komicji Centralnej.
§40
Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum;
·       
jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskanie w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
·       
w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum – jeżeli ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu.
Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

ROZDZIAŁ VI
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW(NAGRODY I KARY)
§41
Szkoła w swojej działalności zobowiązuje się do respektowania zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka.
Szkoła zapewnia uczniowi, który jest zdolny do kształtowania swych własnych poglądów, prawo do swobodnego wyrażania własnych poglądów, przyjmując je z należytą powagą, stosownie do woli i dojrzałości ucznia. Prawo do swobodnej wypowiedzi zawiera swobodę poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji oraz idei, wszelkiego rodzaju, w formie ustnej, pisemnej bądź za pomocą druku, w formie artystycznej lub z wykorzystaniem każdego innego środka przekazy według wyboru ucznia i możliwości szkoły.
Szkoła zapewnia prawo ucznia do swobody myśli, sumienia oraz wyznania.
Szkoła zapewnia prawo ucznia do swobodnego zrzeszenia w ramach organizacji działających w szkole.
Szkoła uznaje prawo ucznia niepełnosprawnego do szczególnej troski i będzie sprzyjała oraz zapewniała, stosownie do dostępnych środków, pomoc uczniowi oraz osobom odpowiedzialnym za opiekę nad nim.
 Ponadto uczeń ma prawo do:
·       
uczestnictwa w procesie kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i fizycznej,
·       
opieki wychowawczej oraz warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przez wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,
·       
korzystania w szczególnych sytuacjach z różnych form pomocy socjalnej, jeżeli szkoła będzie miała takie możliwości,
·       
podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
·       
rozwijania zainteresowań i zdolności poprzez uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych oraz reprezentowanie szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach sportowych,
·       
pomocy w przypadku trudności w nauce ze strony szkoły oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej,
·       
korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, biblioteki zarówno na zajęciach lekcyjnych jak i pozalekcyjnych.
Uczeń ma obowiązki:
·       
dbać o honor szkoły, szanować i wzbogacać jej dobre tradycje, godnie ją reprezentować (posiadać strój galowy podczas uroczystości szkolnych)
·       
wykorzystywać w pełni czas przeznaczony na naukę, właściwie zachowując się w trakcie zajęć edukacyjnych oraz rzetelnie przygotowywać się do zajęć szkolnych,
·       
punktualnie i regularnie uczęszczać na lekcje i inne zajęcia szkolne
·       
usprawiedliwiać nieobecności w szkole w terminie 3 dni od ustania przyczyny nieobecności  poprzez ustną lub pisemną informację rodziców (prawnych opiekunów),
·       
okazywać szacunek nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły,
·       
przestrzegać zasad współżycia społecznego (okazywać szacunek dorosłym i kolegom, przeciwstawiać się przejawom przemocy fizycznej i psychicznej oraz agresji i wulgarności),
·       
troszczyć się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd, starać się o utrzymanie czystości (posiadać obuwie na zmianę), ładu i porządku w szkole,
·       
dbać o piękno mowy ojczystej; unikać wulgaryzmów i niechlujstwa językowego,
·       
dbać o higienę osobistą i estetykę wyglądu,
·       
nosić odpowiedni strój ustalony przez dyrektora zespołu (wg. wzoru w załączniku),
·       
posiadać odpowiednie do rodzaju zajęć przybory (strój sportowy, przybory szkolne itp.)
·       
nie korzystać podczas zajęć edukacyjnych z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych bez zgody nauczyciela.

Obowiązek noszenia jednolitego stroju nie dotyczy dni, w których uczniowie podczas uroczystości szkolnych posiadają strój galowy, podczas zajęć rekreacyjno-sportowych oraz wycieczek (chyba, że względy bezpieczeństwa wymagają wyróżnienia grupy) oraz w innych dniach określonych decyzją dyrektora zespołu.
W dniach, kiedy   nie obowiązuje noszenie jednolitego stroju lub stroju galowego uczniowie zobowiązani są posiadać identyfikator z logo zespołu oraz imieniem i nazwiskiem (wg wzoru w załączniku).

§42
Uczeń za wyróżnienie się w nauce, wzorowe zachowanie oraz godne reprezentowanie szkoły może być nagrodzony:
·       
pochwałą wychowawcy, nauczyciela prowadzącego dany przedmiot (zajęcia edukacyjne) lub dyrektora szkoły wobec całej społeczności szkolnej,
·       
nagrodą rzeczową,
·       
dyplomem uznania,
·       
podaniem do publicznej wiadomości szczególnych osiągnięć,
·       
listem pochwalnym do rodziców (prawnych opiekunów),
·       
zanotowaniem szczególnych osiągnięć na świadectwie szkolnym.
Uczeń nieprzestrzegający swoich obowiązków może zostać ukarany:
·       
upomnieniem wychowawcy lub dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej,
·       
wystawieniem oceny ze sprawowania adekwatnej do postępowania,
·       
zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych oraz imprezach organizowanych przez szkołę.
O stosowanych karach wychowawca zobowiązany jest powiadomić rodziców (prawnych opiekunów)

ROZDZIAŁ VII
ORGANIZACJA PRACY ZESPOŁU
§43
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji zespołu uwzględniający szkolny plan nauczania szkoły podstawowej i gimnazjum, opracowany na podstawie ramowego planu nauczania do 30 kwietnia każdego roku, który zatwierdza organ prowadzący zespół w terminie do 30 maja.
W arkuszu organizacji zespołu umieszcza się liczbę pracowników zespołu, ogólną liczbę godzin przedmiotów oraz zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący zespół oraz przyporządkowuje się ww. przedmioty i zajęcia poszczególnym nauczycielom.
§44
Podstawową jednostką organizacyjną zespołu jest oddział, złożony z uczniów jednego rocznika. Oddziałem opiekuje się nauczyciel – wychowawca. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wskazane jest, aby wychowawca opiekował się oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut, przerwy międzylekcyjne od 10 do 20 minut. W oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów na zajęciach z języków obcych i informatyki stosuje się podział na grupy.
Na zajęciach wychowania fizycznego stosuje się podział uwzględniający płeć, stopień zaawansowania, rodzaj dyscypliny (w przypadku realizowania przez szkołę dyscyplin do wyboru przez ucznia). Zajęcia wychowania fizycznego powinny być prowadzone w grupach od 12 do 26 uczniów. W przypadku małej liczebności  uczniów w oddziale dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych.
Zajęcia z pływania prowadzone są w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów na jednego opiekuna i odbywają się pod stałym nadzorem nauczyciela i ratownika na obiektach do tego przeznaczonych.
§45
Dla uczniów z odchyleniami w prawidłowej budowie i postawie ciała oraz z obniżeniem ogólnej sprawności fizycznej prowadzona jest gimnastyka korekcyjna.
Do udziału w gimnastyce korekcyjnej ucznia z odchyleniami w prawidłowej budowie i postawie ciała kwalifikuje lekarz sprawujący opiekę nad uczniami (w uzasadnionych przypadkach lekarz specjalista z zakresu ortopedii i traumatologii albo rehabilitacji medycznej). Ucznia z obniżoną sprawnością fizyczną kwalifikuje lekarz sprawujący opiekę nad uczniem (pielęgniarka) lub nauczyciel wychowania fizycznego.
Gimnastyka korekcyjna dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej prowadzona jest w wymiarze nie mniejszym niż 2 godziny tygodniowo, w grupach w zależności od rodzaju schorzeń.
Zajęcia z uczniami z odchyleniami w prawidłowej budowie i postawie ciała powinny być prowadzone w grupach od 5 do 10 uczniów, a zajęcia dla uczniów z obniżoną sprawnością fizyczną w grupach od 10 do 15 uczniów.
§46
Zespół organizuje zajęcia, wycieczki i imprezy (zloty, rajdy…) poza terenem szkoły.
Udział ucznia w wycieczce (z wyjątkiem przedmiotowych, odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga zgody rodziców (prawnych opiekunów).
Program wycieczki określa karta wycieczki, którą zatwierdza dyrektor szkoły lub upoważniona prze niego osoba. Załącznikiem do karty jest lista uczestników.
Przy organizacji zajęć, wycieczek i imprez poza terenem szkoły liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się odbywać.
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie arkusza organizacji z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§47
Organizację zajęć określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora zespołu na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy. Integralną częścią rozkładu zajęć jest plan dyżurów nauczycielskich podczas przerw międzylekcyjnych.
Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
§48
Dla uczniów dłużej przebywających w szkole ze względu na organizację dojazdu do szkoły lub tryb pracy rodziców szkoła organizuje świetlicę. W świetlicy zajęcia są prowadzone w grupach wychowawczych, uwzględniających wiek uczniów, nie przekraczających 25 osób.


§49
W zespole funkcjonuje stołówka prowadząca dożywianie zainteresowanych uczniów i pracowników zespołu. Wysokość odpłatności za posiłki ustala dyrektor szkoły.
§50
W zespole działa biblioteka, z której mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy zespołu oraz rodzice. Biblioteka służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, rodziców (prawnych opiekunów) oraz pracowników zespołu i realizuje swoje zadania poprzez:
  1. udostępnianie książek i innych źródeł informacji,
  2. tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz popularyzowania i efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
  3. rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
  4. organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
§51
W zespole pracę nauczycieli wspomaga pedagog szkolny, do którego zadań należy:
  1. organizowanie różnego rodzaju pomocy w zakresie:
    • terapii pedagogicznej – wyrównywanie braków w wiadomościach szkolnych u uczniów napotykających na szczególne trudności w nauce,
    • eliminację napięć psychicznych narastających na tle niepowodzeń szkolnych i konfliktów rodzinnych,
    • lepszego funkcjonowania w grupie w przypadku konfliktów rówieśniczych i środowiskowych,
    • poradnictwa dla nauczycieli i rodziców,
  1. przeprowadzanie programów z zakresu profilaktyki uzależnień,
  2. współpraca z organizacjami młodzieżowymi w zakresie wspólnego oddziaływania na uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,
  3. kontrola realizacji obowiązku szkolnego.
§52
Oddział (oddziały) przedszkolny(e) obejmuję grupę dzieci w wieku 6 lat. Dopuszcza się przyjęcie do oddziału dzieci w wieku 5 lat na prośbę rodziców.
Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25. Godzina zajęć trwa 60 minut. Czas zajęć prowadzonych dodatkowo (umuzykalniających, nauki języka obcego, religii i zajęć rewalidacyjnych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić około 30 minut).
Na podstawie ramowego rozkładu nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
Dzienny czas pracy oddziału, w tym przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie.
Nauczyciel oddziału przedszkolnego zobowiązany jest do współdziałania z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci, planowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej wraz z odpowiedzialnością za jej jakość, prowadzenia obserwacji pedagogicznych, mających na celu poznanie i zabezpieczanie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniu tych obserwacji, współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.
§ 53
Ustalony przez Radę Pedagogiczną o  program wychowania przedszkolnego, szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników obowiązuje przez 3 lata szkolne. W tym czasie zmiany w zestawie mogą być wprowadzone w uzasadnionych przypadkach przez Radę Pedagogiczną, na wniosek nauczyciela lub Rady Rodziców , wyłącznie z początkiem roku szkolnego.
§ 54
Z końcem roku szkolnego zespół organizuje kiermasz używanych podręczników.